spacer.png, 0 kB
Top of Suspension the Ohlins FGR 800 deze voorvork komt voort rechtstreeks uit de MotoGP en wordt door veel teams en rijders gebruikt in de WSB en andere klasses over de gehele wereld. lees meer>>>

spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
Schokbreker

De schokbreker is als basis een zuiger aan een zuigerstang die in een cilinder gevuld met olie, weerstand (= demping) ondervindt.De schokbrekers die in de race worden gebruikt zijn allemaal van het type “gas” schokbreker die de zuigerstang inneemt bij het volume. Ingaan van de vering wordt gecompenseerd door een zuiger die in een apart reservoir beweegt. Deze oliebeweging wordt gebruikt om een extra geregelde compressiedemping te veroorzaken.

Deze kleine oliestroom wordt dan langs 2 verstellingen geleid:     

1 naaldverstelling in een open gat

Drukverstelling d.w.z. een klepje met een veertje erop die meer of minder wordt voorgespannen. Een soort geregelde afblaasventiel dat bij hoge druk de olie doorlaat. 

Deze 2 verstellingen worden de high & low speed verstellingen genoemd. 

Dit is ook terug te vinden op de testbank, een heel belangrijk hulpstuk om aan dempers te werken. Vooral om demping te veranderen in een bepaald snelheidsbereik vereist ervaring en veel testen en werken met de testbank.  Uitgaande demping wordt helemaal gehaald uit de setting op de hoofdzuiger. Ze wordt echter geregeld door een naald die door de zuigerstang heen loopt en vanaf onderen bedient wordt. Hoe meer deze naald het gat afdicht hoe meer olie wordt geforceerd langs de hoofdzuiger te gaan.

 
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB